Final 2020 Logo Artboard Rød Placeholder

Arrangementer aflyses eller udsættes på grund af coronavirus

Det midlertidige forbud mod at afholde eller deltage i arrangementer, begivenheder, aktiviteter eller lignende, hvor flere end 10 personer er samlet er 23. marts blevet forlænget, så det gælder til og med 13. april. Forbuddet gælder både indendørs og udendørs. Det betyder, at de planlagte arrangementer i markeringen af 100-året for Genforeningen til og med 13. april aflyses eller udsættes. Også arrangementer i resten af april og maj kan desværre være påvirket.

Genforeningssten Skibelund Krat

Kender du din lokale genforeningssten?

Omkring 1920 rejste man over hele landet op mod 600 genforeningssten i glæde og taknemmelighed over, at Sønderjylland var blevet en del af Danmark. På hjemmesiden genforeningssten.dk kan du finde din lokale genforeningssten.

Genforeningen For 100 År Siden Kongen Begår Statskup I Danmark Ved Foredragsholder Steen Ole Hede 1

Påskekrisen

At Flensborg tilfaldt Tyskland udløste en af Danmarks vanskeligste forfatningskriser. Krisen spidsede til hen over påsken 1920 med beskyldninger om statskup og demonstrationer ved Amalienborg og endte med nyvalg og en ny Venstre-ledet regering.

Rigsarkivets Webudstilling

Besøg Rigsarkivets webudstilling

Hvordan så H.P. Hanssens manuskript til den berømte tale på Folkehjem ud? Hvordan var stemmesedlerne til de to afstemninger i 1920 udformet? Og hvordan forberedte man fejringen af Genforeningen? Få svarene på dette og meget mere i Rigsarkivets webudstilling om Genforeningen.

Besøg udstillingen
Collage Lever drømmen om nationalstaten endnu_beskåret.jpg (1)

Lever drømmen om nationalstaten endnu?

Med grænsedragningen i 1920 blev Danmarks etablering som nationalstat fuldbyrdet, og siden har nationalstaten været rammen om den videre udvikling af det danske samfund. Men er nationalstaten i dag overhalet af udviklingen, eller skal der værnes om de fremskridt, den har sikret op gennem 1900-tallet?

Banner Til Grænsen 2020 Version Tirsdag 25.2

Aflysning af "Grænsen". Et folkemøde i Ribe

Grundet corona-epidemien og hele usikkerheden omkring forløbet af de kommende uger og måneder, har projektledelsen og formandskabet bag folkemødet ”Grænsen” i Ribe den 21.-24. maj efter grundige overvejelser besluttet at aflyse arrangementet.

Alle nyheder
Fyrtårnsfilm

Teaser: Det kan du opleve til genforeningsjubilæet

Her får du en teaser for nogle af de store begivenheder, du kan opleve rundt om i landet, når vi markerer 100-året for Genforeningen.

Se filmen

@genforeningen2020