Final 2020 Logo Artboard Rød Placeholder

Genforeningsjubilæet finder ny form

Danmark genåbner gradvist i disse uger, og markeringen af 100-året for Genforeningen finder sin nye form. Over hele landet er aktører i fuld gang med at finde nye datoer for deres del af markeringen af 100-året for Genforeningen eller tilpasse deres aktiviteter.

Sønderjysk For Begyndere 2

Sønderjysk for begyndere

Som ikke-sønderjyde har tv-værten Flemming Møldrup aldrig helt forstået sønderjyderne og landsdelens historie. Derfor starter han en Trabant og krydser Kongeåen – med i kabinen har han forfatteren Tom Buk-Swienty. Tom er vokset op i Sønderborg, så han må da kunne gøre ham klogere? Oplevelserne er mundet ud i en underholdende tv-serie i tre afsnit, som kan ses på DR1 tre mandag aftner i maj

Se mere
Genforeningssten Skibelund Krat

Kender du din lokale genforeningssten?

Omkring 1920 rejste man over hele landet op mod 600 genforeningssten i glæde og taknemmelighed over, at Sønderjylland var blevet en del af Danmark. På hjemmesiden genforeningssten.dk kan du finde din lokale genforeningssten.

Den Nye Grænse Ved Kruså

Overdragelsen

I maj 1920 begyndte indlemmelsen af de sønderjyske landsdele i Kongeriget. I begyndelsen af måneden overtog danske soldater kontrollen med området og 20. maj blev dem danske mønt og postvæsenet indført i zone 1. 26.-27. maj blev der indført grænsekontrol og pastvang mellem zone 1 og 2.

Collage Den kunstneriske inspiration_beskåret.jpg

Den kunstneriske inspiration

Med Genforeningen kulminerede en kulturel og politisk bevægelse, der lagde grunden til den danske nationalstat, vi kender i dag. Bestræbelserne for en dansk og nordisk forankret identitet faldt sammen med den romantiske stilperiode og gav inspiration til noget af det ypperste i dansk kunst og kultur.

Alle nyheder

@genforeningen2020