Helsingør Domkantori

Løgumkloster

Steen Møldrup Jensen

Arrangementet flyttes pga. coronavirus

Helsingør Domkantori består af kor og orkester, tilknyttet Helsingør Domkirke (Sankt Olai). Kantoriet deltager med 85 sangere og musikere. Vi uropfører en nykomponeret kantate, 'En grænse har to sider', som er et samarbejde mellem komponist og kantor i Helsingør Domkirke, Roland Haraldson, og den danske forfatter og oversætter, Niels Brunse.  Værket skrives med dansk og tysk tekst og er for kor, orkester og to solister, en dansk og en tysk. De planlagte koncerter indledes med værket 'Elverskud' af Niels W. Gade, et værk, som viser tidens tætte kulturelle forbindelse med Tyskland.

Genforeningsjubilæet er ikke kun et anliggende for det sønderjyske grænseland, det angår hele Danmark. Helsingør er selv en grænseby med rige erfaringer med kulturel udveksling mellem to lande, som før var fjender, men som nu har fundet utallige berigende måder at være gode naboer på.

Det er i den ånd vi i Helsingør gerne bidrage til den forestående fejring af den skelsættende historiske begivenhed, som i 1920 lagde grunden til en udvikling, der tværs gennem historiske katastrofer og tilbageslag alligevel har bragt naboskabstanken frem til en blomstring, som er stærkere end nogensinde før.

Der er flere datoer