Jørgen Buch

Den Gamle Kro, Slotsgade 6

Gråsten

Tina Bojsen

Hvorfor blev Sønderjylland delt i 1920? Hvorfor kom grænsen til at gå, hvor vi kender den i dag? Kunne grænsen være blevet trukket anderledes? Er den dansk-tyske grænse trukket retfærdigt? Disse og mange andre spørgsmål vil blive besvaret i foredraget om Genforeningen i 1920.

Foredraget vil gøre rede for diskussionen om grænsens forløb, diskussionen om Flensborg og Zone II, men vil også komme ind på, at grænsen ikke er en historisk grænse men en demokratisk sindelagsgrænse.

Da tyskerne i 1914 fejrede 50-året for sejren over Danmark i 1864, var der ikke mange, der troede, at Genforeningen var så tæt på. Men krigens udvikling gav de dansksindede sønderjyder en mulighed for at stemme sig hjem til Danmark den 10. februar 1920. Der var to afstemninger, den første i Zone I den 10. februar 1920 med et klart dansk flertal, den anden i Zone II den 14. marts 1920, hvor der overalt var et stort tysk flertal. Men dermed blev mange dansksindede til de efterladte, til et mindretal i Sydslesvig, som det derefter blev kaldt.