1. de sønderjyske piger.JPG

Nordborg

Ib Jensen

Folkedans og Genforeningen

Dansekursus i sjældne og ukendte, sønderjyske danse.

Da Sønderjylland blev forenet med det øvrige Danmark, var der stor bevågenhed fra Folkedansebevægelsen,

der ønskede at indsamle de sønderjyske danse.

I begyndelsen af 1920´erne havde man flere forsknings- og indsamlingsrejser i hele Sønderjylland – hvor der blev indsamlet mange, spændende danse.

Det er nogle af de danse, der skal spilles og danses, og der vil blive et dansehistorisk foredrag med udgangspunkt i de sønderjyske danse.

Folkemusikeren Steffan Søgaard Sørensen:

Uddannelse: Professionel folkemusiker - Uddannet som kontrabassist på Det fynske Musikkonservatorium, Odense.

Instrumenter: Kontrabas, violin og klaver.

Steffan S. Sørensen var 1 uge gammel, da han første gang var med til folkedans (han stod i en lift bagved klaveret, mens moderen spillede, og faderen underviste i dans). Som 3-årig fik han sin første violin, og han har ”spillet siden”. Som 11-årig begyndte han også at spille kontrabas - og er uddannet som professionel folkemusiker fra Det fynske Musikkonservatorium.

Han spiller og har spillet i forskellige folkemusikorkestre, bl.a. i grupperne ”Jansberg Band”, ”Zar”, ”Paddy Doyles” og ”Bonezone”. Han er meget benyttet som studiemusiker indenfor folkemusikken og har været med til at indspille omkring o. 50 CD`er med dansk folkemusik.

Danseinstruktøren Per Sørensen:

Uddannelse: Erhvervspædagog – Folkedansepædagog – Amatørdanseforsker i 1700-1800-tals danseformer.
Han er ”anden generations danser”, da hans forældre også dansede. Han begyndte med at danse i 1964. Som 14-årig begyndte han at undervise i dans og har gennem tiden undervist mange forskellige typer af hold. Han har skrevet mange artikler om dansens og musikkens historie.

Ligeledes har han haft talrige tillidsposter indenfor organisationen Landsforeningen Danske Folkedansere og har tidligere været overdommer ved Danmarksmesterskaberne i folkedans.