Alsion.jpg (1)

Alsion, Alsion 2

Sønderborg

Jane Petersen

SDU Sønderborg inviterer gymnasieelever fra Syddanmark og Nordtyskland til en workshop, hvor der sættes fokus på livet i grænselandet set i lyset af de aftryk, som Genforeningen har sat. Workshoppen har til formål at give gymnasieelever fra begge sider af grænsen en forståelse for historien i den region, som de lever i - og i særdeleshed en indsigt i, hvordan de historiske spor fortsat fletter "dansk" og "tysk" sammen i grænselandet, og dermed skaber en helt særlig region.

Der vil være oplæg fra forskere og repræsentanter fra organisationer fra grænselandet, hvor eleverne får indsigt i temaerne: ”Det gode naboskab”, ”Identitet i en grænseregion” og ”Sprog uden grænser”. Gymnasieeleverne skal i workshoppen arbejde med temaerne og give deres bud på, hvordan de ser den dansk-tyske grænseregion udvikle sig i fremtiden.

Lukket arrangement for gymnasieelever.

Der er et begrænset antal pladser, som fordeles efter først-til-mølle-princippet. Tilmelding sker til: janep@sam.sdu.dk

Støttet af Sønderborg Kommune.