Matchpoint2

Aflyst pga. coronavirus

Fra fjendskab til venskab. Dansk-tyske relationer fra 1864 til i dag. En del af MatchPoints Seminar 2020

25 apr
DKK 180 kr., studerende 150 kr.
  • Musik og sang
  • Folkefest og festival
Aarhus Universitet og Aarhus Kommune

Aarhus Universitet, Søauditorierne, Bartholins Allé 3

Aarhus C

Det dansk-tyske forhold er gennem de seneste 200 år gået fra et ærkefjendeforhold til et tæt naboskabsforhold – både i grænselandet og på nationalt plan. I en lang periode i 1800-tallet og frem til Anden Verdenskrig var Preussen - senere Tyskland – den dominerende stormagt i Danmarks nærområde, som vi indrettede os efter.

Preussiske, østrigske og tyske tropper stod flere gange i Danmark, og efter krigsnederlaget i 1864 gik Nordslesvig tabt for kongen og det danske rige. Godt 50 år senere stemte Nordslesvig sig tilbage til Danmark i kølvandet på Tysklands nederlag i Første Verdenskrig. Men tiderne skiftede hurtigt mellem 1920 og 1955, hvor Tyskland både besatte Danmark 1940-1945, men gennem optagelsen i NATO blev Tyskland også pludselig vores allierede i den kolde krig, der splittede verden i efterkrigstiden.

I dag er Tyskland nærmest blevet Danmarks væsentligste økonomiske og politiske forbundsfælle i Europa. Få indsigt i den bemærkelsesværdige udvikling i det danske-tyske forhold fra 1864 til i dag.

Program:

10.00: Efter 1864: Det lille Danmark og det store Tyskland. Steen Bo Frandsen, professor, Grænseregionsforskning, Syddansk Universitet

10.45: Pause

11.00: Krig og mellemkrigstid 1914-1939. Karen Gram-Skjoldager, lektor i historie, Aarhus Universitet

11.45: Frokost: Currywurst og tysk specialøl/vand

12.30: Fællessang og sangtradition med inspiration i grænselandet. Philip Eick, korleder, Local Vocal, og korinstruktør med rødder i Berlin

13.00: Besættelsen – og tiden derefter. Niels Wium Olesen, lektor i historie, Aarhus Universitet

13.45: Pause

14.00: Muren, genforeningen og Europa. Ulrik Federspiel, seniorrådgiver, Haldor Topsøe, tidligere ambassadør, departementschef i Statsministeriet og direktør for Udenrigsministeriet

14.45: Kaffe, te og kage med inspiration fra Sønderjylland

15.15: Danmark og Tyskland i Europa i dag og i morgen. Friis Arne Petersen, Danmarks ambassadør i Tyskland

16.00: Tak for i dag

Temadagen holdes i forbindelse med Aarhus Universitets internationale seminar 'Denmark and Germany in Europe – Cooperation, Conflict and Future Challenges' og som led i det danske-tyske kulturvenskabsår i 2020.

I 2020 er det 100 år siden, Sønderjylland blev genforenet med Danmark. I anledning af jubilæet står Folkeuniversitetet i Aarhus bag en landsdækkende ’forskerturné’, hvor forskere og andre eksperter deler deres viden om Genforeningen, grænselandet og dansk-tyske relationer. Projektet er støttet af A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal.

Holdnummer: 2011-444