Aabenraa Og Graenselandet Grå Hvid4

Turistforeningen for Aabenraa & Grænselandet, Storegade 30

Aabenraa

Sarah Jürgensen

Turen starter kl. 10 i Aabenraa. Det første stop på dagen bliver på Knivsbjerg, på Knivsbjerg kan vi nyde den flotte udsigt over Genner Bugt, bestige ”bjerget” på 97 m og besøge Mindelunden for de faldne fra 1. og 2. Verdenskrig.

Fra Knivsbjerg kører vi tilbage til Aabenraa for at tage et kig indenfor på Folkehjem og hvor vi skal nyde vores frokost. Folkehjem blev de dansksindedes mødested fra år 1900, da den danske Forening til dét danske sprogs bevarelse i Nordslesvig købte bygningen for at bruge den som et forsamlingshus. På Folkehjem skal vi desuden se Kongesalen og Billedsalen med de mange portrætter af sønderjyder, som har spillet en stor rolle i nationalitetskampen mellem dansk og tysk.

Efter frokosten på Folkehjem går turen ned til grænsen, som blev et resultat af Folkeafstemningerne i 1920. Vi vil besøge den yderste grænse mød øst ved Skomagerhus og Kobbermølle – husk derfor at medbringe pas. Derefter vil vi følge grænsen fra øst og køre mod vest via Krusaa, Padborg og videre til Rudbøl, hvor man kan stå med et ben på hver side af 1920-grænsen. Fra Rudbøl passerer vi Nolde’s bolig inden han flyttede syd for grænsen til Seebüll i 1926. Herefter kører vi via Møgeltønder til Holdbi Kro, hvor vi skal spise aftensmad. Efter en lækker 3-retters genforeningsmiddag går turen igen til Aabenraa.

Turleder: lektor Jørn Buch