5 Afstemningsfest, Frosch Hotel.jpg

10 feb
DKK Gratis
  • Afstemningsfest
Lokalhistorisk Arkiv for Arrild Sogn, Lokalhistoris Forening for Arrild Sogn og Toftlund Lokalhistoriske Forening og Arkiv

Frosch Hotel, Søndergade 15, 6520 Toftlund

Toftlund

Anne-Grethe Petersen

Det må du ikke gå glip af. Sæt allerede nu kryds i kalenderen. Oplev en medrivende afstemningsfest, du aldrig vil glemme. Mange begivenheder fra dengang genskabes og sættes i historisk perspektiv. Den 10. februar 2020 kl. 19 på Frosch Hotel føres du tilbage til stemningen, som den var i 1920. Genoplev afstemningsfesten for 100 år siden og få en fornemmelse af de voldsomme følelser, der var på spil. For mange var Genforeningen deres livs største oplevelse. Rigtig mange havde i de 56 års udlændighed arbejdet for, at Genforeningen kunne finde sted, men det var i mange år usikkert, om deres arbejde ville krones med held. Vi søger at genskabe salen på Frosch Hotel og pynter den som dengang med guirlander, rød/hvide farver, blomster og flag. Festtalen holdes af Anne-Grethe Petersen og Lis Mikkelsen, der har fundet historier fra afstemningen i Toftlund i 1920, og som har sammensat en fin fortælling fra arkivets materialer. Vi synger af ”Afstemningssanghæfte 1920” til akkompagnement af Ruth Iversen. Lokalhistorisk Arkiv præsenterer en udstilling af de gamle afstemningsplakater og med mange originale genstande fra Genforeningen. Aftenens højdepunkt bliver et overdådigt, gratis kaffebord.

Tilmelding på e-mail tlhf6520@gmail.com eller SMS 20259513 fra mandag den 20. jan efter "først til mølle princippet".