DybbølMølle140730-4.jpg (3)

Ændret pga. coronavirus

Den selvejende institution Dybbøl Mølles fødselsdag med åbning af ny udstilling

18 apr
DKK 45 kr.
  • Udstilling
  • Jubilæum
Dybbøl Mølle

Dybbøl Mølle, Dybbøl Banke 7

Sønderborg

Ditte Kock

Udstillingen udskydes pga. coronavirus

Ny udstilling på Dybbøl Mølle

Uden 1864 – ingen genforening

I anledning af Dybbøl Mølles fødselsdag den 18. april 2020 åbner Dybbøl Mølle efter vinterens gennemgribende renovering med en helt ny udstilling om møllens dramatiske historie, påvirket af to store krige udkæmpet på Dybbøl Banke. To gange har møllen stået midt på en slagmark mellem danske og tyske tropper, begge gange blev den skudt i grus.

Udstillingen fortæller også om de møllere, der har drevet Dybbøl Mølle og forsøgt at skabe en hverdag på et af landets vigtigste nationale symboler. Sin status som symbol fik møllen på grund af Krigen 1864 og tiden under tysk styre 1864-1920. Ligesom møllen blev den danske befolkning slået ned, og ligesom møllen byggedes den op igen. Udstillingen indeholder også en afdeling om de mange fester, der i tidens løb er blevet afholdt på Dybbøl Banke, blandt andet den store Genforeningsfest i 1920. Kom og se den nyrenoverede mølle tillykke, se udstillingen og – hvis vejret er til det – se de nye vinger dreje rundt.