A6KSS.JPG

Historiecenter Dybbøl Banke, Dybbøl Banke 7

Sønderborg

Ditte Kock

Uden 1864 – ingen genforening Efter 10 ugers belejring og en måneds uafbrudt bombardement, stormede preussiske styrker skanserne på Dybbøl Banke. De danske soldater kæmpede bravt, men nederlaget var uundgåeligt. Krigen formede Danmark og den danske identitet i årene efter og kampen for at genvinde det tabte blev en kernesag – om det så var indad eller udad det skulle genvindes. Historiecenter Dybbøl Banke markerer denne særlige begivenhed med en hel dag fuld af formidling og aktiviteter.

Mange år er gået siden krigen og i dag trækker danske og preussiske soldater i de fine uniformer og fortæller sammen om soldaternes oplevelser under krigen. Læg dig i mandskabsbarakkens halm og prøv om du kan storme op ad skansen. Find ud af, om Danmark faktisk tabte på grund af geværerne og støb din egen geværkugle hos smeden. Du kan også prøve en uniformsjakke og skrive et brev med pen og blæk. Kun denne ene dag i året kan du høre – og mærke – braget fra den store 84-pundskanon, der bliver affyret kl. 11.30. Bliver du sulten, kan du bage en pandekage i kogeskuret eller købe en fedtemad hos marketenderen. Du er også velkommen til at medbringe egen madpakke. Vi ses på Dybbøl Banke!

Tilmelding er ikke nødvendig.