Elsebeth_manip-2818-B[1].jpg

Det er hvidt herude

05 feb
DKK 175 kr. (børn/unge under 25 år/studerende: 50 kr.)
  • Musik og sang
Sønderjyllands Symfoniorkester

Tyrstrup Kirke

Christiansfeld

Claus Jensen

Dirigent: Maria Badstue Solist: Elsebeth Dreisig, sopran Afstemningen om genforeningen i Nordslesvig, i den såkaldte 1. zone, der ledte til genforeningen af Nordslesvig med Danmark, blev afholdt den 10. februar 1920, hvor der blev afgivet 101.652 stemmer (svarende til en valgdeltagelse på 91,5 %).

Vi markerer både årstiden og denne begivenhed omkring genforeningen med et udvalg af sange og toner, som relaterer til dette. Sopranen Elsebeth Dreisig vil føre os gennem en række vintersange og orkestret vil med dirigenten Maria Badstue fremføre ”Tågen letter” – oprindeligt komponeret til Helge Rodes skuespil Moderen – skrevet i anledning af Genforeningen i 1920.

Til slut vil alle få mulighed for at røre sangstemmen, når Elsebeth Dreisig synger for i fællessangene ”Det haver så nyligen regnet” og ”Underlige aftenlufte”. Program: Grieg: To elegiske melodier Carl Nielsen: Bøhmisk dans Carl Nielsen: Tågen letter, arr. Fl. Neergaard Pedersen Schierbeck: I Danmark er jeg født Sibelius: Andante festivo Samt danske sange.

I partnerskab med Sydslesvigsk Forening gentages koncerten torsdag den 6. februar 2020 kl. 20.00 på Schloss vor Husum i Husum. Læs mere på www.syfo.de.