IMG_3277.jpg (2)

Ændret pga. coronavirus

100 år som blank - en musikalsk fortælling om 3 generationer i en sønderjysk familie

21 mar
DKK 50 kr. for voksne. Børn gratis.
  • Musik og sang
  • Teater
  • Børn og unge
Sønderborg Musikskole

Skovvej 16

Sønderborg

Allan Ørslev
Støttet af

Arrangementet er flyttet til 26. september pga. coronavirus

I løbet af den periode, hvor Sønderjylland var en del af det tyske rige, blev det mere og mere almindeligt, at danskere og tyskere giftede sig med hinanden. De kom til at hedde de blanke efter genforeningen. 100 år som blank er en musikalsk fortælling om to unge mennesker, som en dag sidder og bladrer i familiens gamle fotoalbum. Langsomt går det op for de to at de muligvis har mere tilfælles end blot at bo i samme by og gå på samme skole.. Hvordan kan det gå til, at en hel gren af ens familie forsvinder ud i glemsel? Hvordan kan det gå til at venner bliver til fjender, selvom ingen af dem har noget at bebrejde den anden?

Forestillingen 100 år som blank tager publikum med på en musikalsk tidsrejse gennem 100 år, hvor musikken understøttes af en eventyrlig fortælling med eviggyldige temaer som fremmedgjorthed, udstødelse, tvungne valg pga. pres fra det omgivne samfund og menneskers tilpasningsevne – også når livsbetingelserne er svære.

Forestillingen er et samarbejde mellem Sønderborg Musikskolen og instruktør Kirsten Andreasen og både musik, skuespil og dans leveres af musikskolens dygtige elever.

Arrangementet er en del af Sønderborg Kommunes fyrtårnsprojekt Sønderborg Spejlinger 2020.

Støttet af FABRIKANT MADS CLAUSENS FOND.