4. talerstolen forfra.JPG

24 apr
DKK gratis
  • Folkefest og festival
Grænseforeningen, kreds 20; UCL-Historie/Lab; Kongernes Jelling; Jelling Musikfestival; Jellling Lokalhistoriske arkiv, Brandbjerg Højskole, VejleMuseerne, Vejle Kommune

Monumentområdet

Jelling

Grænser og national identitet før, nu og i fremtiden er en nyfortolkning af Jellings folkefester omkring 1920 Konferencier: Arne Mariager.

Musik: Vejle Musikskole, Trioen Zenobia koncerter for børn og voksne. Jelling Musikfestival: Kr. Lilholt koncert. Fællessang v. Jacob Bonderup, Engelsholm Højskole, Sigurd Barrett: Genforeningskoncert for børn Fortællinger: Podcast, Jaruplund danske skole: Korkoncert og fællesang.

On spot om sønderjyske seminarister i 1919, lokalarkivet. UCL studerende har otte stationer med aktiviteter for børn Teater: Christian X på hesten interviewes af Flensborg Avis, han overrækker præmie til konkurrencen Fremtidens Mindesten og følges af kulturmødeambassadører Vikinger fra Hedeby og Jelling. Det lille Teater i Flensborg satiren: Rødkål og Sauerkraut.

VejleMuseerne: et dilemmaspil Grænseforeningen debatter: Synåle, kniple- og strikkepinde som kampmidler. Grænsebegreb under forandring: Udfordringer for samarbejde over grænser, Mindretal og grænser Workshops med broderi, kniplinger og strik. Temadag om sprog og rummelighed, Brandbjerg Højskole Konference for historieundervisere, HistorieLab Jelling Asylcenter omvisning I krig og kærlighed, Byens Hus Ridning, O-ture.

Folkefesten bliver gennemført med støtte fra Kulturministeriet, Region Syddanmark, Jelling Sparekasses Fond, Nordea Fonden, Foreningen Plan Danmark, Grænseforeningen, Vejle kommune.