graensebomhus Flehn.jpg

Historie-Lab, Nationalt Videnscenter for Historie- og Kulturarvsformidling

HistorieLab, Stationsvej 14

Jelling

Formidlingskonference: "Nationens og historiens grænser - grænser og national identitet i historieundervisningen". Konferencen er henvendt til historieundervisere og -formidlere i og udenfor grundskolen, og giver deltagerne en række spændende perspektiver på national identitet og grænsedebatter, hvilken rolle de har spillet i historien og hvilken rolle de kan og/eller bør spille i undervisningen.

Kom og hør oplæg om genforeningen, 1920-grænsen og dansk identitet og foredrag ved tidligere DR-journalisten og Grønlandsekspert Martin Breum om Grønlands betydning for dansk selvforståelse. Der vil være paneldebat om ”fædrelandets” rolle i dansk historieundervisning, og der vil være work-shops hvor deltagerne kan få lov til at arbejde mere direkte med redskaber til brug for undervisningen.

Læs mere om Folkefest i Jelling.

Arrangementet er støttet af Kulturministeriet, Region Syddanmark, Jelling Sparekasses Fond, Fonden Nordea, Foreningen Plan Danmark, Grænseforeningen, Vejle Kommune.