Outdoor discussion.jpg

Handewitt

Jens Horstmann

Startdatoen er ændret fra 28. marts til 19. april pga. coronavirus

Minority Changemaker Programme er et tre måneders højskoleophold på Jaruplund Højskole i Sydslesvig for unge fra hele Europa, der kombinerer klassisk, alment dannende højskole med undervisning på universitetsniveau.

Kurset varer fra den 28. marts 2020 til den 28. juni 2020 og er et samarbejde mellem Grænseforeningen, Institut for Grænseregionsforskning ved Syddansk Universitet, Jaruplund Højskole og Youth of European Nationalities (YEN). Der vil deltage 40 unge i aldersgruppen 18-30 fra forskellige nationale, kulturelle eller sproglige mindretal i Europa samt unge, der interesserer sig for emnet. Kursets indhold er en blanding af dels et akademisk forløb om Europas historie, nationalstaternes tilblivelse og min-dretallenes vilkår og fremtid, dels alment dannende højskolefag som filosofi, samfundsdebat, etik, litteratur, musik og kunst.

Der gøres altså en dyd ud af at blande det traditionelle, formelle læringsrum - som kursisterne kender i forvejen – med det uformelle læringsrum, som højskolen har en lang og succesrig tradition for at udnytte til kursisternes dannelse.

Støtte af Wistifonden.