Final 2020 Logo Artboard Rød Placeholder

Vojens Bibliotek, Kantineriet, Sundhedscenter, Rådhuscentret 7

Vojens

Gitte Hørup

Mød en sønderjysk forfatter - Linda Lassen fortæller om sin genforeningsroman, ”Jens og Marie”. Da 25-årige Marie Fibiger fra Sønderjylland i 1884 mødte redaktøren på Flensborg Avis, Jens Jessen, blev mødet en skuffelse. Tre år efter blev de alligevel gift.

Hun kom fra et velhavende hjem og havde venstreradikale sympatier, mens Jens Jessen var rundet af et nationalkonservativt miljø i det nøjsomme Vestslesvig. Romanen handler om deres ægteskab og deres fælles kamp for at få hele Sønderjylland genforenet med Danmark. Den nationale kamp var ikke kun fællesskab og kampmod.

Der var også interne stridigheder, der dels bundede i personlige og politiske uoverensstemmelser mellem de to førere, H.P. Hanssen og Jens Jessen, men også udsprang af geografiske og historiske forskelle. I 1918, sluttede 1. verdenskrig.

Endelig var genforeningen i sigte. Men hvor skulle grænsen gå? Det er noget af det, Linda Lassens foredrag handler om. Der vil blive rig lejlighed til at stille spørgsmål og mulighed for at købe bogen og få den signeret.