Afstemningsplakater 1920 – 2020 Fortid – Nutid

Tønder Gymnasium, Astronom Hansensgade 9

Tønder

Michael Longerich

I valgkampen forud for afstemningen i 1920 spillede plakater en vigtig rolle. Plakaterne skulle bl.a. tydeliggøre overfor befolkningen, hvilke værdier man som dansksindet eller tysksindet stod for. Plakaterne er stadigvæk i vores bevidsthed. Især den ældre del af befolkningen har set dem i historieundervisningen. I nogle sønderjyske hjem hænger der reproduktioner af afstemningsplakaterne.

Tønder Statsskole blev grundlagt i 1920. I 1923 opstod Friedrich-Paulsen-Schule i Niebüll, da den tyske stat ville give området et gymnasialt tilbud, som kunne matche området omkring Tønder. Historisk set opstod altså begge gymnasier som følge af Genforeningen i 1920. De to gymnasier har således en fælles historie, som vi vil vække til live via vores projekt.

Elever fra Tønder og Niebüll arbejder mellem oktober 2019 og januar 2020 først med afstemningsplakaterne fra 1920 og dernæst med egne plakater og/eller en nyfortolkning af de gamle plakater i fagene historie, billedkunst og tysk hhv. dansk. Resultatet bliver en udstilling med både de gamle og de nye plakater. Ferniseringen d. 7. februar er bevidst lagt kort før selve afstemningsdagen i zone 1, som var den 10. februar 1920.