Luftfoto 1200.jpg

Kyndelmisse på Sandbjerg Gods: Ellen Dahl og hendes søster Karen Blixens kærlighed til naturen og litteraturen

09 feb
DKK Gratis
Sandbjerg Gods

Sandbjerg Gods, Sandbjergvej 102

Sønderborg

Susanne Byskov

I 1954 skænkede Karen Blixens søster Ellen Dahl det historiske Sandbjerg Gods til Aarhus Universitet, som siden har drevet det som universitetets kursus- og konferencecenter. Det var fra Sandbjerg Storskov, at prøjsernes hovedstyrke i 1864 samledes før overgangen til Als og det endelige nederlag. I Storskoven ses stadig kanonstandpladser og ramper fra dengang. I den tyske tid var Sandbjerg et samlingssted for danskheden og ved genforeningen i 1920 indtog Kong Christian X sin frokost på Sandbjerg. Ellen Dahl var gennem hele livet meget optaget af den sønderjyske sag. Hun var desuden - som sin søster - litterært begavet og skrev under pseudonymet Paracelsus specielt om hendes kærlighed til naturen. Gennem hele livet brevvekslede de to søstre om deres fælles interesser for naturen og litteraturen.

Kyndelmisseforedraget på Sandbjerg Gods ved museumsinspektør, cand. mag. Anne Sofie Tiedeman Dal fra Karen Blixen museet på Rungstedlund har titlen: ”Ellen Dahl og hendes søster Karen Blixens kærlighed til naturen og litteraturen. Efter foredraget er der kaffe og kage.

Tilmeldingsdato offentliggøres medio januar 2020