SB 2020 3 Format A

Taastrup Teater & Musikhus

Taastrup Teater og Musikhus, Kjeld Abells Plads 1

Taastrup

I 2020 markerer Sigurd Barrett 100-året for Genforeningen med 100 koncerter i hele landet. Med sin indlevende, humoristiske og fagligt velfunderede udgangspunkt, formidler Sigurd Barrett historien om Genforeningen til børn og voksne i hele Danmark.

Indtil 1920 var området syd for Kolding en del af Tyskland og præget af nationale konflikter. Men i 1920 resulterede en internationalt overvåget folkeafstemning i, at den daværende grænse blev flyttet 50 km sydpå, hvor den ligger i dag. Dermed blev Sønderjylland genforenet med Danmark. Det blev fejret i hele landet, hvilket man den dag i dag kan se fysiske beviser på over hele landet i form af 584 genforeningssten.

Grænseforeningen og Sigurd Barrett formidler historien om Genforeningen i et nutidigt perspektiv gennem koncerter og undervisningsmateriale. Ved at markere 100-året husker vi hinanden på, at kulturforskelle og ’dem’ og ’os’ kan vendes til et ’vi’. Målgruppe: Mellemtrin, Udskoling.