strikkepinde.JPG

Ændret pga. coronavirus

Folkefesten i Jelling 2020: "Paneldebat: Synåle, kniple- og strikkepinde som kampmidler"

25 apr
  • Folkefest og festival
Grænseforeningen kreds 20

Kongernes Jelling

Jelling

Efter tabet af hertugdømmerne i 1864 arbejdedes på at skabe en særlig dansk stil, der i høj grad afgrænsedes mod det tyske. Kvinder kunne gennem deres håndarbejder kommunikere nationalt ståsted og sympati for sønderjyderne.
Udgangspunktet for den nationale stil blev taget i gamle bondebroderier og folkekunst navnlig fra Hedeboegnen, Amager, Fanø og Slesvig. Arbejdet med at bevare Tønderegnens kniplinger som særligt danske var et led i hele den nationalromantiske bevægelse.

Der arbejdedes så intenst med at skabe den nationale stil, at den markedsførte fra 1930'erne som Danish Design. Fra omkring 1970 skiftede håndarbejde status, og strikning blev populært. Siden ca. 2005 er det atter acceptabelt at beskæftige sig med håndarbejder.

Er disse identitetsskabende, eller har de andre formål? Er de grænseløse? eller udtryk for en fornyet Danish Design stil? Indledning ved etnolog, mag.art. Kirsten Rykind-Eriksen, Randbøldal. Panel: Kunsthistoriker og redaktør Lisbeth Tolstrup, Reersø. Kreativ Gavstrikker Kirsten Futtrup, Sydslesvig og tidl. afdelingsleder samt kniplingsekspert Inger Lauridsen, Tønder. Ordstyrer: håndarbejdslærer, cand.pæd. didaktik materiel kultur, Susanne Klose, Holte.

Læs mere om Folkefest i Jelling.

Arrangementet er støttet af Kulturministeriet, Region Syddanmark, Jelling Sparekasses Fond, Fonden Nordea, Foreningen Plan Danmark, Grænseforeningen, Vejle Kommune.