Golden Days Tøndergade Event 2

Tøndergade 24,

København V

Astrid Sperling

I perioden 1858-1942 blev en lang række gader på Vesterbro i København opkaldt efter lokaliteter i Sønderjylland og Slesvig til minde om periodens langvarige kampe om national identitet i grænselandet.

En af dem er Tøndergade på Vesterbro i København. Gaden hed oprindeligt Lille Frydsvej, men blev i 1920 omdøbt til Tøndergade efter den sønderjyske købstad Tønder.

Navneændringen var en hyldest til Sønderjyllands genforening med resten af Danmark samme år, efter at området havde været i tyske hænder siden 1864.

Som del af Genforeningen 2020 markerer Golden Days relationerne mellem Sønderjylland og København ved at opsætte en mindeplade, der fortæller om navngivelsen af Tøndergade på hjørnet af Tøndergade og Amerikavej. Messingskiltet vil være en blivende del af bybilledet, og vil fremover minde forbipasserende om en periode i vores lands historie, der på demokratisk vis samlede det danske folk fra Sønderjylland i vest til København i øst.

Til selve indvielsen 10. februar vil officielle repræsentanter fra Københavns Kommune og Tønder Kommune deltage som en hyldest til fællesskabet mellem Sønderjylland og København.

Støttet af Realdania, Augustinusfonden, Kulturministeriet og Folketingets pulje til markering af Genforeningsjubilæet 2020.