Fortællinger fra grænselandet 1864-1920.jpg

Konfirmandstuen Viborg Landevej 11

Hobro

Bente Andersen

Fortællerduoen Høvsgaard & Harboe fejrer 100-året for Genforeningen ved at invitere til fortælleaftenen “Fortællinger fra Grænselandet 1864-2020”. Hvordan har det været at leve i Danmarks eneste landfaste grænseområde, hvor skiftende overherrer har afkrævet sønderjyderne svar på spørgsmålene: Hvad er dit nationale tilhørsforhold? Er du dansk? Er du tysk? I løbet af otte vidt forskellige fortællinger udforskes den sønderjyske folkesjæl under den preussiske administration i årene 1864-1920.

Derudover følges sporene, der blev sat i denne periode, helt frem til vore dage. Mød blandt andre seersken, der forudså Genforeningen, og mød vandrerlæreren med et ben i hver lejr. Kom også med på Gjestgivergaarden Danmark i Sønderborg i 1914, og sid i kø ved den dansk-tyske grænse i 2020. Som også var tilfældet med fortællesamlingen “Dannebrog gennem 800 år”, klinger spørgsmålet om, hvad det vil sige at være dansk, med i alle fortællingerne.