18. marts.jpg

Aflyst pga. coronavirus

Erindringer fra et liv i et grænseland under forandring

18 mar
DKK Gratis
Lindevang Kirke

Lindevang Kirke, Hattensens Allé 12

Frederiksberg

Højskoleeftermiddag i Lindevang Kirke Erindringer fra et liv i et grænseland under forandring - foredrag ved Grænseforeningens generalsekretær Knud-Erik Therkelsen Fra ung højskoleelev i 1974 med rødder i bl.a. Vestjylland og siden lærer på Rønshoved Højskole (1983), højskoleforstander på Højskolen Østersøen i 1993 og generalsekretær i Grænseforeningen kender Knud-Erik Therkelsen krydsfeltet mellem tysk fjendebillede og tyske venskaber på andre måder end de fleste.

Foredraget perspektiverer personlige oplevelser ud i den store fortælling – den lange vandring fra modsætning til grænsedragning/Genforening og fredelig sameksistens. Via den personlige fortælling sættes Genforeningen i 1920 ind i et nutidigt perspektiv. Hvorfor skal vi overhovedet beskæftige os med begivenhederne for 100 år siden? Hvad er relevansen i dag? Foredraget vinkler historiefortællingen respektfuldt, men på en måde, så begivenhederne dengang sættes i sammenhæng med nutidens udfordringer. Hvor peger grænsedragningen i 1920 hen i nutid og fremtid, hvor grænsebegreb, grænseland og identitet er under forandring. Kaffe/kage: 15 kr.