Final 2020 Logo Artboard Rød Placeholder

Herregårdscentret 17,

Faaborg

Faaborg Bibliotek

Med afsæt i sin bog, "Genforeningen 1920 : da Danmark blev samlet", vil forfatter og journalist Simon Kratholm Ankjærgaard fortælle den dramatiske og medrivende historie om, hvorfor og hvordan Genforeningen i 1920 fandt sted - en fortælling om et intenst og kompliceret politisk spil.

I foråret 2020 er det 100 år siden at afstemningerne i de to nordslesvigske zoner blev afviklet og Sønderjylland blev genforenet med Danmark – symboliseret ved Kong Christian d. 10's ridt gennem æresporten og over grænsen d. 10. juli 1920. Det er den dramatiske fortælling om de 20 måneder, der gik fra afslutningen af 1. verdenskrig til kongens symbolske ridt og den store genforeningsfest på Dybbøl Banke, på lige nøjagtig dét sted, hvor danskerne havde fået så læsterlige klø 56 år tidligere.

Genforeningen er en af de vigtigste begivenheder i den moderne Danmarkshistorie – med den får Danmark den form og det territorium, vi kender i dag. Det virker imidlertid som om Genforeningen bliver opfattet – og formidlet – som en naturlighed; som om det ikke kunne være endt anderledes, end at Danmark ville få (noget af) det tabte land tilbage.