Ars-Nova.jpg

Aflyst pga. coronavirus

Istedløven – en foredragskoncert. Med Ars Nova Copenhagen, Søren Kinch Hansen og Jørgen Carlsen

11 mar
DKK Gratis
  • Musik og sang
Folkeuniversitetet Aalborg i samarbejde med Foredragskredsen, Hasseris kirke

Hasseris kirke, Thorsens allé 2

Aalborg

Marianne Haldrup

Med markeringen af genforeningsjubilæet mindes vi naturligvis den glæde, som alle danske i 1920 delte, uanset om de selv var direkte berørt af den nye grænsedragning.

Men nu 100 år senere handler jubilæet nok så meget om det, der samler mennesker henover grænsen, som om det, der dengang skilte, og de kulturelle bånd mellem Danmark og Tyskland har altid været tætte - selv når de storpolitiske omstændigheder gjorde opretholdelsen af private og professionelle kontakter vanskelig.

Ingen steder har dette været tydeligere end i musikken, og det er, hvad vi med denne "foredragskoncert" ønsker at markere. Musikalsk følger vi to spor: Vokalgruppen Ars Nova Copenhagen under ledelse af Søren Kinch Hansen giver smagsprøver på korsange af nogle af de danske og tyske komponister, som især op igennem 1800-tallet tog del i udviklingen henover grænsen. Og udviklingen i forholdet mellem Danmark og Tyskland igennem tiden afdækkes med et udvalg af højskolesange, som på skift synges af Ars Nova i flestemmige arrangementer og som fællessang. Historien, som binder det hele sammen, fortælles af tidligere højskoleforstander og nuværende formand for højskolesangbogsudvalget, Jørgen Carlsen.