Grænsesten2

Teater Seachange

Grænselinjen

Teater Seachange

GRÆNSESTEN er en storstilet og spektakulær fejring af Genforeningsjubilæet og det dansk-tyske venskabsår, og foregår på selve grænsen den 8. maj 2021.

GRÆNSESTEN synliggør på en aktuel og nutidig måde den helt konkrete grænse, som markerer det tilhørsforhold og nationale fællesskab, som er og har været historisk og følelsesmæssigt så betydningsfuldt - at tegne grænsen netop her - og de menneskelige relationer, der både påvirkes af og ophæver de fysiske grænser, vi sætter. GRÆNSESTEN tænker kæmpestort og helt nært - og er på samme tid et visuelt kunstværk fuldt af dybde, aktualitet og fortællinger OG en fælles, inddragende, folkelig fejring.

Lys fra kyst til kyst og lokale markeringer
Centrum for begivenheden er de mere end 280 grænsesten, der udgør grænsen mellem Danmark og Tyskland. Når mørket falder på den 8. maj vil grænselinjen blive lyst op af lamper placeret på udvalgte grænsesten. En efter en tændes de og til sidst vil grænselinjen være oplyst fra Vadehavet i vest til Skomagerhus i øst.

Samtidig vil medvirkende fra begge lande mødes ude i landskabet ved de enkelte grænsesten. Her vil de markere og fejre venskaber og relationer på tværs af grænsen. Markeringerne er individuelle og udspringer af de medvirkendes egne ideer og interesser og tilrettelægges og iscenesættes sammen med Teater Seachange, der står for begivenheden

Da de tyske sundhedsmyndigheder i øjeblikket ikke tillader kulturarrangementer, vil projekt Grænsesten og alle dets aktiviteter d. 8. maj 2021 finde sted på den danske side af grænselinien.

Begivenheden kan følges på vores facebookside: Grænsesten og på vores hjemmeside: www.graensesten.dk via livestream fra kl. 20:30 lørdag d. 8. maj.