Genforeningen 1920.jpg (2)

Nyt Viborg Museum

Det gamle rådhus, Stænderpladsen

Viborg

I år er det 100 år siden, at afstemningerne i de to nordslesvigske zoner blev afviklet og Genforeningen mellem Danmark og Sønderjylland fandt sted. Det blev symboliseret ved kongens ridt gennem æresporten og over grænsen 10. juli 1920.

Med afsæt i bogen ”Genforeningen 1920 – Da Danmark blev samlet” vil Simon Kratholm Ankjærgaard fortælle den dramatiske, medrivende og følelsesladede fortælling om de 20 måneder, der gik fra afslutningen af 1. verdenskrig til kongens symbolske ridt og den store genforeningsfest på Dybbøl Banke. Festen foregik i øvrigt på lige nøjagtig dét sted, hvor danskerne havde fået så læsterlige klø 56 år tidligere.

Foredraget er en dramatisk og dokumentaristisk-historisk fortælling om det nervepirrende politiske spil, der foldede sig ud – internationalt, nationalt og lokalt i Nordslesvig. Gennem en perlerække af aktører, der var helt tæt på begivenhederne i Slesvig, Berlin, København og Paris fortæller Simon Kratholm Ankjærgaard hvorfor og hvordan, Genforeningen fandt sted. Det er den fulde historie om tilfældigheder og tvivl, om tro og triumfer. Fra de mudrede skyttegrave og til de bonede gulve.

Der er flere datoer