Den Sønderjyske Ambassade Per Vers

Den Sønderjyske Ambassade: Per Vers med sønderjysk freestyle + sprogforsker Michael Eistrup

12 maj 2021
DKK Gratis
  • Film
  • Udstilling
  • Folkefest og festival
Golden Days

Bertel Thorvaldsens Plads

København K

Johan Kruse

Den Sønderjyske Ambassade er et lille stykke Sønderjylland midt i Hovedstaden. Gennem ugen kan du møde en række markante danskere med rødder i Sønderjylland der optræder som ambassadører.

Onsdag d. 12. maj optræder rapkunstneren Per Vers som sønderjysk ambassadør. Den sønderjyske ordsmed var den første vinder af MC's Fight Night, en konkurrence i improviseret rap, og er modtager af Modersmål-Prisen for sit kreative arbejde med det danske sprog.

Per Vers får besøg af dialektforskeren Michael Eistrup og sammen dykker de ned i de danske dialekter med særligt fokus på de sønderjyske talemåder og dialekter.

Ambassaden er åben fra kl. 12.00 – 19.00, hvor du blandt andet kan dykke ned i historien om Sønderjyllands Genforening med Danmark, tage den sønderjyske indfødsretsprøve og se livestream fra tøndermarsken. Ambassaden er tegnet af Arkitekturministeriet og indrettet med møbler af den sønderjyske designer Hans J. Wegner.

Program:

Dialektjam på sønderjysk - med Per Vers og dialektforsker Michael Eistrup
Michael Ejstrup gør os klogere på nutidens danske dialekter, i daglig tale og i kunsten. Herefter vil den prisvindende ordsmed Per Vers tage den sønderjyske dialekt under kærlig behandling.
15.00, 16.00 og 17.00

Se hele programmet for festivalen

Festivalen afvikles i overensstemmelse med myndighedernes gældende retningslinjer for afstand, forsamlingsforbud mm. ligesom retningslinjer for hygiejne naturligvis følges. Håndhævning af COVID-19-retningslinjer sker i samarbejde med Roskilde Festival Gruppen.

Den Sønderjyske Ambassade er en del af Golden Days’ festivalmarkering af Genforeningen fra den 10. til 16. maj. Festivalen skydes i gang med åbningen af ambassaden, hvor besøgende kan opleve et lille stykke Sønderjylland og møde fem sønderjyske ambassadører. Festivalen byder også på historiske byvandringer, motionsløb, filmvisninger og mange andre arrangementer i Genforeningens tegn. Støttet af Realdania, Augustinusfonden, Kulturministeriet og Folketingets pulje til markering af Genforeningsjubilæet 2020, Ellen og Ove Arkils fond, BHJ Fonden.