Onkel

Golden Days

Cinemateket, Gothersgade 55

København

I samarbejde med Golden Days præsenterer Cinemateket to markante danske film der udspiller sig i Sønderjylland og skildrer en landsdel, der har sit eget tydelige særpræg. Den 11, maj viser Cinemateket filmen ’Onkel’ med introduktion af filmens instruktør Frelle Petersen.

Alene det, at man kan binde en hel sekvens sammen ved at lade en hovedkarakter sige ”nutella” i et supermarked, vidner om, at Frelle Petersens ordknappe landmandskammerspil er noget særligt. Kris på 27 er yderst beskyttende over for sin halvinvalide onkel som hun driver et mindre landbrug i Sønderjylland sammen med. Da Kris redder en kalv under en fødsel, bliver hendes interesse for dyrlægefaget igen vakt, og hun udvikler et venskab med den snakkesalige dyrlæge Johannes og opdager langsomt, at der er et liv uden for gården.

Bestil billetten på www.cinemateket.dk

Se hele programmet for festivalen

Arrangementet er en del af Golden Days’ festivalmarkering af Genforeningen fra den 10. til 16. maj. Festivalen skydes i gang med åbningen af ’Den Sønderjyske Ambassade’, hvor besøgende kan opleve et lille stykke Sønderjylland og møde de sønderjyske ambassadører. Festivalen byder også på historiske byvandringer, motionsløb, filmvisninger og mange andre arrangementer i Genforeningens tegn. Støttet af Realdania, Augustinusfonden, Kulturministeriet og Folketingets pulje til markering af Genforeningsjubilæet 2020, Ellen og Ove Arkils fond, BHJ Fonden.