Kunstinstallation

Golden Days

Bertel Thorvaldsens Plads

København K

I en hel uge har Den Sønderjyske Ambassade stået på Bertel Thorvaldsens Plads midt i Hovedstaden. Lørdag d. 15. maj brydes ambassadens mure ned, grænserne åbnes, det sønderjyske flag sænkes og erstattes af nye iøjnefaldende flag.

De nye flag er en del af kunstinstallationen ’Native, Exotic, Normal / State of Emergency’ af kunstnerduoen Hesselholdt & Mejlvang. Duoen består af Sofie Hesselholdt og Vibeke Mejlvang som begge uddannet er ved det Kongelige Danske Kunstakademi.

Værket består af seks flag i forskellige hudfarvenuancer, som omfatter hele verdens befolkning og er et udtryk for mangfoldighed. Flagene er korsflag, men korset er omvendt, så det vender væk fra stangen. Det omvendte flag er et internationalt symbol på en nødsituation, men bliver her en protest mod nationalisme og et opråb om humanisme.

Netop spørgsmål om nationale grænser og mangfoldighed har runget gennem grænselandet, gennem 1800-tallets konflikter til Genforeningen i 1920 og er fortsat til debat i Sønderjylland den dag i dag.

På ambassadens storskærm vises de ikoniske filmoptagelser fra 1920, da Kong Christian X red over den gamle grænse på den hvide hest Malgrét Touts og genforenede Sønderjylland med Danmark.

Festivalen afvikles i overensstemmelse med myndighedernes gældende retningslinjer for afstand, forsamlingsforbud mm. ligesom retningslinjer for hygiejne naturligvis følges. Håndhævning af Covid-19 retningslinjer sker i samarbejde med Roskilde Festival Gruppen.

Den Sønderjyske Ambassade er en del af Golden Days’ festivalmarkering af Genforeningen fra den 10. til 16. maj. Festivalen skydes i gang med åbningen af ambassaden, hvor besøgende kan opleve et lille stykke Sønderjylland og møde fem sønderjyske ambassadører. Festivalen byder også på historiske byvandringer, motionsløb, filmvisninger og mange andre arrangementer i Genforeningens tegn. Støttet af Realdania, Augustinusfonden, Kulturministeriet og Folketingets pulje til markering af Genforeningsjubilæet 2020, Ellen og Ove Arkils fond, BHJ Fonden.