Genforeningen For 100 År Siden Kongen Begår Statskup I Danmark Ved Foredragsholder Steen Ole Hede 1 (1)

Ændret pga. coronavirus

"Genforeningen for 100 år siden: Kongen begår statskup i Danmark" ved foredragsholder Steen Ole Hede

31 mar
FOF-Sønderborg

Multikulturhuset i Sønderborg, Nørre Havnegade 15

Sønderborg

Tina Bojsen

I en uge sidst i marts og i begyndelsen af april 1920 førte Genforeningen af Sønderjylland til, at Kong Christian X begik statskup for at få Flensborg indlemmet i Danmark. Han fyrede regeringen, valgte enevældigt en ny og satte den skrøbelige parlamentarisme i Danmark ud af kraft. Reaktionerne mod kongens statskup kom prompte og blev meget voldsomme.

Foredraget om det seneste statskup i Danmark, den 29. marts 1920, er opbygget som en avis med dramatiske nyhedsartikler om kongens kup, den voldsomme politiske strid i Folketinget mellem regeringen og oppositionen både om Genforeningen og kuppet samt om vilde strejker og fagbevægelsens trussel om en landsdækkende generalstrejke. En uge efter statskuppet blev der den 4. april 1920 indgået et politisk forlig, og roen bredte sig igen. Kongen blev sat på plads, Flensborg forblev tysk, og parlamentarismen blev igen grundlaget for at danne en regering i Danmark. Foredragsholderen gennemgår de dramatiske begivenheder i dramatiseret journalistisk form time for time, dag for dag!

Tilmelding: