ope-n-gaestebud-min.jpg

Gram Kirke, Kirkealle 26,

Gram

Louise Beck

I Fortællingen om et Gæstebud er 12 gæster indbudt til at repræsentere den lille menighed, som Karen Blixen beskriver i sin historie om Babette. Rundt om bordet sidder sladdertanter, slagsbrødre og andre godtfolk – alle personlighederne levendegøres af de indbudte gæster fra lokalområdet.

Fortællingen om et Gæstebud er interaktivt virkelighedsteater, der inviterer borgerne med til bords. Skuespiller Henrik Birch er toastmasteren, som giver ordet til gæsterne, og leder dem igennem festmåltidet.

Festlighederne omkranses af et mindre publikum, der også får smagsprøver undervejs og hjælper toastmasteren med at skabe gæstebuddets mange stemningsbilleder. Imens der spises og drikkes, genoplives historien om den flygtede mesterkok Babette, der med sin kogekunst forløser et lukket og splittet samfund.

Hvert gæstebud er en uropførelse. For hver gang sidder der nye borgere omkring bordet og levendegør Blixens fortælling om Babette.

Fortællingen om et Gæstebud kommer helt tæt på den sønderjyske fortælling, når der stilles skarpt på de liv, der leves ude i grænselandets lokalsamfund 100 år efter genforeningen.

Der er flere datoer

Arrangementet er støttet af Statens Kunstfond, Den Obelske Familiefond, Haderslev Kommune, Region Syddanmarks Kulturpulje.