Final 2020 Logo Artboard Rød Placeholder

Fra Sønderjylland til Danmark ⁃ en rejse i tiden ved Kjeld Flyvholm Brodersen

19 feb
DKK 50 kr. (30 kr. for medlemmer af Foreningen RAMhuset)
  • Musik og sang
RAMhuset

RAMhuset, Gammel Præstevej 2, Ramløse

Helsinge

Lars Hybel

Kjeld Flyvholm Brodersen vil fortælle om, hvordan han som dreng i 1950’erne oplevede forskellene mellem den danske og tyske kultur - krydret med sammenligninger mellem dengang og nu - f.eks. den teknologiske og sociale udvikling. Han giver et groft rids af de 4 krige de sidste 200 år: 1. og 2. slesvigske krig og 1. og 2. verdenskrig. Hvad krigene drejede sig om, og hvilke konsekvenser de havde for Sønderjylland og Danmark, inkl. de vigtigste mærkedage og mindesmærker.

Brodersen slutter af med hvad det er blevet til: Fredelig sameksistens som internationalt forbillede. Om fordragelighed og fremtidsudsigter generelt - trods de kulturforskelle, der stadig er tydelige. F.eks. danske kontra tyske tv-nyheder, skolevalg i grænselandet, sprogbrug i mindretallene, dialekternes udvikling i den stadig nemmere kommunikation. Efter foredraget vil der være fællessang: - Dengang jeg drog af sted - Det haver så nyligen regnet - Jeg elsker den brogede verden.

Tilmelding sker ved at betale 50 kr. via MobilePay 38006 (mrk. sønderjylland+navn).