Danmarkskort 2020 Vendt3

Danmarkskortet vendt om – en foredragsaften om udsigten over Danmark set fra Syddanmark

23 jan
DKK 30 kr. inkl. gebyr
Syddansk Universitet og Esbjerg Kommune

Musikhuset Esbjerg, Havnegade 18

Esbjerg

Anne Høgedal

.: Frandsen, Svendsen og Frandsen - tre skarpe hoveder fra Syddansk Universitet - vender dit Danmarkskort på hovedet og på vrangen. I seks små skarpe, underfundige nedslag, viser de, dels hvordan 1864 og tabet af hertugdømmerne var med til at definere, hvad der opfattes som centralt og hvor periferien og udkanterne er, dels et helt andet fokus og et helt andet ’Danmarkskort’, hvis man ser nationen og dens nyere historie fra det syddanske og altså fra et helt andet sted end hovedstaden.

De seks nedslag er: 1. De Unge forlader udkanten – fake eller fakta? 2. Da Flensborg blev til udkant 3. Danske eller blakkede? HCA og Blicher i opgøret om Slesvig 4. Det jyske modtræk - andelsbevægelsen 5. Det jyske modtræk: Aakjær og den jyske hede 6. Alle veje fører til Hovedstaden? 100 års agenda i dansk infrastruktur. Foredragsholdere: Gunnar Lind Haase Svendsen, Professor, Institut for Sociologi, Miljø- og Erhvervsøkonomi, SDU, Steen Bo Frandsen, Professor, Institut for Statskundskab, SDU, Johs. Nørregaard Frandsen, Professor, Institut for Kulturvidenskaber, SDU Konferencier: Simon Faber, Projektleder, Genforeningen 2020