bannere-FINAL kopi.jpg

Kolding Bibliotek, Slotssøvejen 4

Kolding

Tine Andresen

Trods grænsedragningen i 1920, hvor den nuværende grænse opstod, holder mennesker med dansk sindelag i Sydslesvig fast i deres danske kultur. De driver deres egne institutioner lige fra vuggestuer, børnehaver, skoler, gymnasier, kirker til plejecentre, biblioteker, teater, arkiv og museer indbefattet forskningsbaseret virksomhed.

Udstillingen sætter ikke kun fokus på den historiske forankring af mindretallet i regionen, men også på hvad der rører sig lige nu. Temaerne er ”Sprog, kultur og identitet” samt ”Sydslesvig nu”, hvor man kan få et indblik i, hvad det vil sige, at leve i og som et mindretal i en flertalsbefolkning – og hvordan Sydslesvig gør Danmark lidt større.

Udstillingen kan ses fra tirsdag den 14. januar til torsdag den 6. februar i bibliotekets åbningstider.

Udstillingen blev realiseret med projekttilskud fra Sydslesvigudvalget i 2015 og i samarbejde med Museum Sønderjylland, Sønderborg Slot.