Elsemarie Dam-Jensen - msj.jpg

Vor Frue Kirke, Adelgade 18

Assens

Ole Hyldegaard Hansen

Det lyder som et eventyr... Foredraget handler om sangens historie og rolle i Sønderjylland fra 1848 og op mod i dag. Hvordan sangtraditioner i slutningen af 1800-tallet udviklede sig i foreninger, forsamlingshuse og private hjem, hjulpet på vej af Den Blaa Sangbog, som fik stor betydning i Sønderjylland fra o. 1870 og til o. 1945. Sangbogen var elsket af de dansksindede sønderjyder og tilsvarende forhadt af de tyske myndigheder, der på alle måder prøvede at chikanere fællessangen i den danske befolkningsdel, fordi man fra myndighedernes side forstod sangens betydning og evne til at skabe fællesskab.

Sangens rolle i forbindelse med afstemningen og Genforeningstiden i Sønderjylland omtales også, og til slut fortælles om sangtraditioner i tiden efter 1920, hvor højskolesangbogen langsomt men sikkert vandt indpas i Sønderjylland. Som en del af fortællingen skal vi selv prøve kræfter med fællessangen. Elsemarie Dam-Jensen er museumsinspektør ved Museum Sønderjylland, kulturhistorie Tønder Foredraget er en del af projektet Sangen Genforener 2020, et projekt ved Sangens Hus, her i samarbejde med Assens Sangkraftcenter.