Mærkedagene Sønderborg (1)

Sønderborg Kommune, Region Syddanmark, staten

Sønderborg og Dybbøl Banke

Sønderborg

Den kongelige rundtur i Sønderjylland udsættes til juni 2021. Programmet vil tage udgangspunkt i planlægningen for 2020 og offentliggøres her på hjemmesiden.

Folkefesten på Dybbøl i 1920 blev den største og centrale markering under Christian 10.’s rundtur i Sønderjylland.

Den officielle markering af 100-året for Genforeningen finder sted på Dybbøl Banke ved en Folkefest, hvor Dronningen og Kronprinsparret, statsminister Mette Frederiksen, Tysklands forbundspræsident Frank-Walter Steinmeier og Slesvig-Holstens ministerpræsident Daniel Günther deltager. I 1920 samledes mange tusinde mennesker på dette sted samme dag. Om aftenen er der festmiddag på Alsik Hotel i Sønderborg med deltagelse af Dronningen, Kronprinsparret samt Prins Joachim og Prinsesse Marie.

Der er lagt op til en stor folkefest, som begynder i Sønderborg om formiddagen, bygger op til de officielle taler på Dybbøl om eftermiddagen og afrundes med en koncert med Jacob Dinesen. Underholdningen omfatter bl.a. DGI Verdensholdet og Sønderjyllands Symfoniorkester, Sønderjysk Pigekor, Sigurd Barrett og mange flere.

Programmet offentliggøres her på hjemmesiden forud for arrangementet.