Mærkedagene Sønderborg Tønder Ribe

Ændret pga. coronavirus

Kongelig rundtur i Sønderjylland: Besøg i Tønder og festgudstjeneste i Ribe Domkirke

12 jul
  • Folkefest og festival
Tønder Kommune, Esbjerg Kommune

Tønder og Ribe

Kolding

Den kongelige rundtur i Sønderjylland udsættes til juni 2021. Programmet vil tage udgangspunkt i planlægningen for 2020 og offentliggøres her på hjemmesiden.

H.M. Dronningen besøger Tønder 12. juli, ligesom hendes bedstefar Christian 10. gjorde det i 1920.

I Tønder vil Dronningen starte dagen med en karettur, der slutter med et festligt arrangement i Skulpturparken. Efterfølgende besøger Dronningen Højer Mølle, hvor Majestæten vil få indblik i Tøndermarsken, hvis afvanding var en af statens største investeringer i Sønderjylland efter 1920. Senere åbner Majestæten sammen med Prins Joachim og Prinsesse Marie en udstilling om Lensgreve O.D. Schack på Schackenborg Slot.

Genforeningsmarkeringen slutter i Esbjerg Kommune, hvor Dronningen og Prins Joachim og Prinsesse Marie er til stede ved en festgudstjeneste i Ribe Domkirke, og samme aften vil Majestæten og Deres Kongelige Højheder deltage i en festmiddag på Vadehavscentret.

I 1920 indgik der også to store festgudstjenester i Haderslev og Ribe i Christian 10.’s rundtur. Begge kirker blev siden bispesæde for de nye stifter, som i 1922 blev nyskabt og bevidst blev bundet langt op mod nord til hhv. Vejle og Ringkøbing for at knytte de sønderjyske sogne nærmere til det øvrige Danmark.

Programmet offentliggøres her på hjemmesiden forud for arrangementet.