Absalon.jpg

Golden Days

København

Astrid Sperling

Arrangementet udsættes til maj 2021. Programmet vil tage udgangspunkt i planlægningen for 2020 og offentliggøres her på hjemmesiden.

Fra kaffebord og Y-stole til Genforeningspladsen og de sønderjyske gader på Vesterbro. Se dig omkring i den danske kulturarv og i Københavns gadebillede, og du vil se spor af Sønderjylland overalt. Fra d. 18.-24. maj vil en række arrangementer og vandringer sætte spot på Sønderjyllands spor i København.

Det Kgl. Danske Musikkonservatorium fremfører Carl Nielsens værk ’Moderen’, der blev komponeret i forbindelse med Genforeningen som hyldest til foreningen af det danske folk i Sønderjylland med moderlandet. Kom også tæt på sønderjysk madkultur til Sønderjysk kaffebord og banko i folkehuset Absalon, eller smag på Sønderjylland til sønderjysk madaften i Kulturtårnet på Knippelsbro – grænsen mellem Indre By og Christianshavn.

Kulturtårnet udstiller i hele perioden sønderjysk plakatkunst fra perioden omkring Genforeningen, der fortæller om folkets demokratiske engagement i grænselandet. Gå også med på vandring i et af grænselandene i nutidens København: det omdiskuterede boligområde Lundtoftegade mellem Nordvest og Frederiksberg og på kanten af ghettoliste og fællesskab. Mini-festivalen arrangeres af Golden Days i forbindelse med markeringen af 100-året for Genforeningen.

Der er flere datoer

Støttet af Realdania, Augustinusfonden, Kulturministeriet og Folketingets pulje til markering af Genforeningsjubilæet 2020.