Medgang og modgang.jpg

Museum Sønderjylland

Museerne i Tønder, Wegners Plads 1

Tønder

Åbningen af udstillingen udskydes på grund af coronavirus

På Kunstmuseet i Tønder og Kunstmuseet Brundlund fejres Genforeningsjubilæet og venskabsåret mellem Danmark og Tyskland i 2020 med en fælles udstilling. Medgang og modgang – Udvekslinger mellem dansk og tysk kunst behandler forholdet mellem den danske og den tyske kunstscene over en periode på 200 år fra 1820 til 2020 – en periode, hvor der opleves inspirationer og venskab de to lande imellem, men også fjendskab og en afstand til de kunstneriske strømninger fra Tyskland herhjemme i Danmark.

Gennem nedslag i kunsthistorien bevæger udstillingen sig blandt andet over en gryende nationalisme til de slesvigske krige, efterkrigstidens realisme til en avantgarde i Tyskland, der ikke bliver accepteret i herhjemme og til et blik på det dansk-tyske forhold i kunsten anno 2020. På den måde stiller udstillingen skarpt på både eksisterende og helt nye undersøgelser i den dansk-tyske kunsthistorie.

De 200 år udfoldes på de to kunstmuseer i Museum Sønderjylland, hvor Kunstmuseet i Tønder huser den historiske udstilling Før, og Kunstmuseet Brundlund Slot lægger rum og slotsparks til bidrag af danske og tyske samtidskunstnere med Nu.

Udstillingen løber fra 28. marts til den 6. september.

Støttet af Kulturministeriets og Folketingets Genforeningspulje