HUMAN ATLAS FOTOBILAG

Hørup Centralskole, Vestervej 42 i Hørup

Sydals

Ole Nordentoft Rasmussen

Vi vil gerne sætte rammerne for en weekend i demokratiets tegn, hvor vi samler ca 200 unge nord og syd fra grænsen til hyggeligt samvær og kreative udfoldelser sammen med nogle professionelle kunstnere.

De unge får til opgave, at fremstille 100 menneskeligene skulpturer der symboliserer sameksistens og mindretalsrettigheder. Disse lerskulpturer placeres på betonsøjler og vil tilsammen udgøre det spektakulære værk Human Atlas of Co-existence, der bliver et nutidigt mindesmærke skabt af unge i grænseregionen.

Værket ledsages af en fotoinstallation, udført af de unge i fællesskab. Deres mobiler skal i brug når de med deres kamera skal indfange og fortolke demokratiet i fotos der herefter sammensættes til et fælles værk.

Begge værker fortæller de unges refleksioner og historien om hvad det vil sige at leve i grænselandet i 2020, hvad de forstår ved tolerance, demokrati og sameksistens i en tid, hvor grænserne trækkes hårdt op. Værkerne vil offentliggøres til ferniseringen d. 27. juni 2020.

Er du mellem 13 og 18 år og engageret i skolens elevråd, klubråd, din fritidsklubs bestyrelse eller på anden måde en aktiv del af demokratiet er dette arrangement henvend til dig.

Dette arrangemnet kræver tilmelding. Sidste tilmeldingsfrist d. 1. marts 2020.

Støttet af BHJ fonden.