ove.jpg

Aflyst pga. coronavirus

Folkeuniversitetet. Ove Korsgaard: Hvorfor fik tabet af Slesvig betydning for højskolens succes? III

23 maj
  • Et Folkemøde i Ribe 21.-24. maj 2020
Sekretariatet for Folkemødet 2020 i Ribe

Museet Ribes Vikinger, Foredragssalen, Odins Plads 1

Ribe

Signe von Oettingen

Hvorfor fik tabet af Slesvig betydning for højskolens succes? Slesvigs betydning for højskolens historie. Den første danske højskole blev etableret i Slesvig, nærmere bestemt i Rødding i 1844. Med tabet af Slesvig i 1864 blev denne højskole også tabt. Men tabet blev samtidig indledningen til ’den store højskoletid’ i Danmark. Den grundtvigske højskole blev med kritikeren Jørgen Bukdahls ord hovedkraften i ”at give indhold i begrebet en nationalstat” – og ligeledes en ledende kraft i at fastholde genforeningshåbet. Genforeningen i 1920 bidrog således til en diskussion om og genfortolkning af højskolens idemæssige grundlag.

Ove Korsgaard, f. 1942, ph.d., dr.pæd. og professor em. Aarhus Universitet. Forskning i dannelse og identitetshistorie og udg. bl.a. ”Kampen om folket” (2004) og ”Solskin for det sorte muld” (2013).