DSC01632.JPG (2)

Randers Bibliotek Stemannsgade 2

Randers C

Birgitte Kaas Sørensen

Ved dette arrangement vil der være fokus på genforeningen med Sønderjylland og om Danmarks befrielse. Programmet er bygget op omkring danmarkshistorien fra omkring 1340 og vil indeholde sange, der har haft betydning for disse to begivenheder.

Om Genforeningen – Ulrik Damm og Birgitte Kaas Sørensen Her vil Ulrik kæde sangene sammen med fortælling og spille klaver til sangene. Birgitte vil synge nogle af sangene solo, men programmet vil også indeholde mange fællessange! Sange som ”Det lyder som et eventyr” – ”Som en rejselysten flåde” – ”Min pige er så lys som rav” m.fl. har haft betydning og kan knyttes sammen med genforeningstiden. Om Befrielsen – Jennumparkens Børnekor m/pianist Ulrik Damm og korleder Birgitte Kaas Sørensen. Børnene synger for på fællessangen ”En lærke letted”. Derefter synger børnene bl.a. ”Hør den lille stær” og ”Jeg ved en lærkerede”, dejlige sange af digteren Harald Bergstedt.

Samme mand kom efter befrielsen to år i fængsel, fordi han havde samarbejdet med tyskerne, og hans sange blev forbudt at spille i Danmarks Radio indtil 1963. Sluttelig har Sigurd Barrett lavet ”Man må trække en grænse” og programmet vil på bedste fællessangsvis afrundes med denne.

Der er flere datoer