De forbudte Sange.jpg

Agora-Hallen, Nyløkke 2,

Aabenraa

Frode Sørensen

Skuespiller Bodil Jørgensen akkompagneret af Martin Schacks Trio fortæller, tolker og synger udpluk af De forbudte Sange. Siden 1881 udgav SPROGFORENINGEN Den blå Sangbog, den blev meget populær hos den sønderjyske befolkning, men den var en torn i øjet på de tyske myndigheder, der søgte at få sangbogen forbudt. “Denne sangbog er det farligste agitationsmiddel, danskerne ejer.” Citat professor Nis Schrøder, Haderslev.

I 1906 havde Landsretten i Flensborg afsagt sin dom. 4 af sangene blev helt forbudt, og der blev advaret mod at bruge 20 andre sange. I daglig tale blev alle 24 sange benævnt De forbudte Sange. Der hvor de 4 forbudte sange skulle have været i Den blå Sangbog var der blanke sider, men befolkningen lærte teksten udenad. Sangene blev det bindemiddel, der holdt det danske sprog og den danske kultur i live i den truede landsdel. Billetter bestilles på sprogforeningen@gmail.com Inden Bodil Jørgensen går på scenen holder Lis Mikkelsen, Toftlund et foredrag med baggrund i hendes nye bog “Kampen om Sproget”.