Grænsesten2

Teater Seachange

Grænselinien

Barbara Simonsen

GRÆNSESTEN fejrer Genforeningsjubilæet og det dansk-tyske venskabsår med udgangspunkt i de 280 nummererede grænsesten, der markerer grænselinien. Det fortæller på samme tid de individuelle historier om forholdet mellem mennesker på tværs af grænsen og den store historie, der tegnes hen over landskabet fra kyst til kyst.

Projektet inviterer borgere på begge sider af grænsen til at deltage, og konceptet er enkelt: Ved hver grænsesten står to mennesker, der har en relation til hinanden, men som bor på hver sin side af grænsen. Fotos af parrene ved stenene og fortællingen om, hvem de er, og hvordan de er forbundet, bliver en del af et arkiv og en bogudgivelse. Projektet kulminerer med en livebegivenhed, hvor alle deltagerne er til stede ved stenene, og ved hjælp af spots oplyses hele grænselinien som en tråd fra sten nr. 1 til nr. 280.

Hvem ville du vælge at stå sammen med på grænselinien? Din kollega, slægtning, barndomsven, nabo? Deltagerne kan også være grupper: familier, skoleklasser, spejdere, arbejdspladser. Hvis du vil være med, kan du skrive til os allerede nu.

Se mere på www.teaterseachange.dk

NB: Hvis du gerne vil deltage i projektet eller har spørgsmål til det, er du velkommen til at kontakte os.