Graensestien3

Lindegård, Farrisvej 16, Ødis Bramdrup

Vamdrup

Daniel Klestrup Bjærge

Ødis Bramdrup var en ’kongerigsk’ grænseby på kanten af Sønderjylland og en gruppe lokale har med støtte fra Kolding Kommune fået etableret en grænsesti på ca. 5 km. På indvielsesdagen vil der være hestevognskørsel på ruten, fortællinger om livet i Ødis Bramdrup og omkring den gamle grænse og hvilke betydninger grænsen havde dengang og i dag.

Gæsterne, der bevæger sig ud på grænsestien kunne ske at blive standset af en grænsegendarm og så er det med at have papirerne i orden.. Stien er markeret af rutepæle med skiltning og informationstavler og foregår på fast underlag langs offentlige veje- og markveje.

Kulturrådet Ødis Bramdrup har ladet fremstille tre grænsesten som vil stå på ruten, som det synlige bevis på grænsens placering. Beklageligvis har det ikke været muligt at få etableret stien nøjagtigt på grænsen, hvorfor grænsestenene vil stå en anelse historisk ukorrekt.

Der er parkeringsmuligheder på Farrisvej 16, 6580 Vamdrup, hvor også hestevognsturene starter og slutter. Der vil være mulighed for at kunne købe en forfriskning på Lindegård, hvor også billetten til hestevognen købes. Grænsestien indvies af byrådsmedlem Tobias Jørgensen, som selv er fra Ødis Bramdrup.

Støttet af Kolding Kommune