byvandring Museum Midtjylland.jpg

På gåtur i genforeningens fodspor

18 aug
DKK 70 kr. Medlemmer af Museum Midtjyllands støtteforeninger samt for medlemmer af Herning Slægtshistorisk Forening betaler 50 kr.
  • Motion og sport
Museum Midtjylland og Slægtshistorisk forening Herning

Foran Herning Bibliotek, Østergade 8, 7400 Herning

Herning

På en byvandring i Herning markerer vi genforeningen mandag d. 15. juni, som er 100-årsdagen for, at Nordslesvig kom under dansk suverænitet. I Sønderjylland var der fest, farver og en konge, der red over grænsen på sin hvide hest.

Men hvad foregik der egentlig i Herning på samme tid? Var Herningenserne også optaget af genforeningen, og er der stadig spor i byen efter de sindsoprivende uger og måneder i 1920? Det spørgsmål har Leif Sepstrup fra Slægtshistorisk forening Herning og Kristine Holm-Jensen fra Museum Midtjylland stillet sig selv.

Resultatet er en fælles byvandring. De vil fortælle historier om menneskene i Herning, og hvordan de oplevede genforeningen i 1920. Det rummer både et tilbageblik til krigen i 1864 og mødet med en nationalt vakt skolelærer.

Vi følger selvfølgelig myndighedernes anvisninger og tager forbehold for et evt. forsamlingsforbud, der kan være på den dato, hvor arrangementet finder sted. Tilmelding vil være tilpasset de gældende regler, og så der er god plads til at holde afstand.