Forbudte tekster blå sangbog_0.jpg (1)

Åbning af udstillingen "Det særligt danske?"

08 aug
  • Udstilling
Museet på Sønderskov

Museet på Sønderskov, Sønderskovgårdvej 2

Brørup

Ane Bysted

Udstillingen viser en række af de kulturspor, der blev sat af et dansk mindretal under pres i Sønderjylland efter 1864 og frem til Genforeningen. Det var en befolkning, som blev frataget retten til at tale dansk og sende deres børn i danske skoler og i flere tilfælde også deres ejendom.

Hvordan håndterer man sådan et pres gennem forskellige mere eller mindre synlige former for modstand? Hvilke spor har det sat sig, både i Sønderjylland og i resten af Danmark? Vi følger sporene og viser, hvordan de er kommet til udtryk gennem tiderne og har præget dansk kultur i nogle udvalgte sammenhænge og under fire overordnede temaer: Bedre Byggeskik, Kunsthåndværk, Folkehøjskolerne og Fælles sang.

Med udstillingen ønsker vi at bidrage til en øget forståelse af nationalstatens udvikling med udgangspunkt i det danske mindretal i Slesvig. Vi følger spørgsmålet om, hvad begrebet danskhed indebærer og for hvem. Dette kan spejle sig i nutidens diskussioner om danskhed og retten til statsborgerskab.

Udstillingen er blevet til i samarbejde mellem Museum Vestsjælland og Museet på Sønderskov Udstillingen vises på Museet på Sønderskov fra 8. august til 25. oktober.

Støttet af Kulturministeriets og Folketingets pulje til markering af Genforeningen