Genforeningen 1920.jpg (2)

Kristrup Kirke og Sognegård, Kristrup Højskoleforening, Randers

Kristrup Kirke og Sognegård, Ørneborgvej 5,

Randers

Den dramatiske og medrivende fortælling om hvorfor og hvordan Genforeningen i 1920 fandt sted. Det er en fortælling om et intenst og kompliceret politisk spil. I foråret 2020 er det 100 år siden at afstemningerne i de to nordslesvigske zoner blev afviklet og Genforeningen mellem Danmark og Sønderjylland fandt sted – symboliseret ved kongens ridt gennem æresporten og over grænsen d. 10. juli 1920.

Med afsæt i sin bog, "Genforeningen 1920 : da Danmark blev samlet", vil Simon Kratholm Ankjærgaard fortælle den dramatiske fortælling om de 20 måneder, der gik fra afslutningen af 1. verdenskrig til kongens symbolske ridt og den store genforeningsfest på Dybbøl Banke, på lige nøjagtig dét sted, hvor danskerne havde fået så læsterlige klø 56 år tidligere.

Genforeningen er en af de vigtigste begivenheder i den moderne Danmarkshistorie – med den får Danmark den form, det territorium, vi kender i dag. Der var ikke noget naturgivet over Genforeningen, da krigen sluttede og Danmark og de dansksindede pludselig fik et rum at handle i. Foredraget er en dramatisk og dokumentaristisk-historisk fortælling om det nervepirrende politiske spil, der foldede sig ud – internationalt, nationalt og lokalt.

Der er flere datoer