Henrik Saxgren Fire Heste Og Stære, 2015

Johannes Larsen Museet

Johannes Larsen Museet, Møllebakken 14

Kerteminde

Johannes Larsen Museet viser Henrik Saxgrens fotoværker i den hidtil største, sammenhængende præsentation af det nordiske landskab. Udstillingen viser Saxgrens fokus gennem flere år på landskabelige motiver fra Sønderjylland, Island og Grønland.

2020 er 100-året for Genforeningen, hvorfor Tøndermarsken i syd naturligt vægtes i udstillingen. De vidtstrakte, inddigede koge og de højloftede landskaber mellem Vadehav og bagland er skildret af Henrik Saxgren med stor indlevelse i dette særlige områdes natur og kulturhistorie – og ikke mindst den nære forbindelse mellem de to i form af marskens kulturlandskab. Farvespillet i dagens ydertimer, lyset og dyrelivet samt spor af den menneskelige aktivitet før og nu udgør motiverne. Det er et landskab, der både har været tysk og dansk igen – men samtidig vestslesvigsk, sønderjysk og frisisk i sin karakter – og som først og fremmest er helt enestående i Danmark.

Henrik Saxgren (født 1953 i Randers) er en af Danmarks mest anerkendte fotografer, navnlig gennem sine talrige dokumentariske rejseskildringer og fokus på menneskets vilkår og fremtræden

Støtter af A.P. Møller Fonden, Augustinusfonden, Beckett-Fonden og EH invest